© Antropark 2006, Author and Illustrations © Libor Balák, Úvod do rekonstrukční paleoetnologie
© Update Antropark 2012, Author and Illustrations © Libor Balák, Úvod do rekonstrukční paleoetnologie
Kontakt - Libor Balák: antropark@seznam.cz
Úvod do rekonstrukční paleoetnologie a etnologie - Libor Balák
Kapitola jedenáctá:
POSTUPY OBCHÁZENÍ NEGATIVNÍCH PSYCHICKÝCH MECHANISMŮ
PŘI VYHODNOCOVÁNÍ KULTUR PALEOLITU
(Některé možnosti postupu proti základním negativním psychickým mechanismům, které ovlivňují nebo i zcela blokují racionální úsudek při hodnocení schopností paleoetnik)
Sociální psychologie
Mechanismy odvozené od skupinového tlaku
Vytváření malých, pracovních skupinek specialistů (podle psychologie organizace)
Využití určitých materiálů a postupů k informovanosti odborníků ve skupině (využití skupinového tlaku)
Dovolávání se výsledků specializovaných skupinek vědců na veřejnosti
Násobení (množství) nové podoby obrazů dávného člověka v společnosti
Mechanismy odvozené od hierarchického tlaku
Využití informací vědců, kteří jsou uznávanými autoritami, působí v prestižních institucích
Využití obecně známých autorit (celebrit) k šíření informací a propagace
Zabezpečení předávání objektivních informací ve školství a v muzejnictví v rámci hierarchie
Jiné sociální moduly (programy) chování
Věnovat se zpracovávání materiálů kolem dávných dětí jako určité umělé skupiny
Pověření -zaúkolování (vytvoření přímé sociální vazby s úkolem hlídat nějaký názor, šířit nějaký názor)
Naučené chování
Využití těch znalostí, které už lidé mají a na kterých trvají (především z jiných oblastí)
Je třeba místo dosavadního obrazu paleolitu nabídnout komplexnější, mnemotechnicky propracovaný materiál
Vytváření nového místa v paměťové síti - nová hesla, nové symboly a hesla (nová mytologie)
Naučit lidi, že se mohou právě díky novému systému ptát a přemýšlet nad minulostí
Využít mechanismu příkazů a dát ze strany vědecké instituce ,,příkaz“ ke změně méně vědeckým institucím
Individuální psychologie
Naučené chování
Naučit ostatní několika málo způsobům, jak si mohou sami dovodit vizáž dávných lidí
Posilování - trvání na nové představě vyzdvižením každé dílčí pozitivní odezvy z akademické strany
Pseudovědecké práce kritizovat v médiích, nejlépe navést média (naučit redaktory určitému postupu), aby si sama (média) zpracovala daný materiál
Schémata (moduly - programy) chování
Asociace - využít některé pozitivní asociace (především materiály kolem dávných dětí, atraktivních objektů a subjektů)
Použít stálého opakování symbolu - příběhu (archetypu), až se stane známým (stane se součástí mytologie)
Používat takovou terminologii, která má nástřel mířící správným směrem
Uplatňovat logické myšlení, nejlépe na modulu odhalování podvodů
Naplnění archetypu
Vědomé konstruování novodobé mytologie
Probouzení empatie k paleoetnikům (dětem, ženám)
Podtržení některých rysů podoby obličeje u paleoetnik tak, aby se využilo podvědomého, automatického připsání (,,souvisejících“) schopností a vlastností chování
V portrétech, postavách a v gestech využít spouštěcí schémata (symboly)
Využití hledání vzorů, silných a úspěšných společností, kultur a civilizací, mužů, chlapců apod.
Použít takové symboliky, která otevírá kritické uvažování
Povzbuzení využitím otevření empatie
Využít symbolu „chlapáka“ ke ztotožnění se mezi dnešními muži a dávnými lovci
Stín (persony) převést do jiné, uměle vytvořené oblasti (nazpátek k čertovi)
Vyrovnání se s představou smrti programově a to mimo paleolit
Seznamování veřejnosti s mechanismem vyšinutí zapříčiněného odlišností
Zařazování nových informací do nových schémat
Učit veřejnost kritickému hodnocení
Mechanismy vyvolané funkčními změnami vědomí
Využití různých forem pasivní nebo aktivní autosugesce
Obcházení nevhodných informací a impulsů pomocí jiných kritických informací na základě sugesce (sugestivní rekonstrukce) nebo emoce (emotivní rekonstrukce)
Tlak podvědomí při opakovaném prohlížení určitých nových rekonstrukčních metamorfóz
Vyrovnávání se s traumatickým vtiskem ze špatně dochovaného archeologického materiálu terapeutickými cvičeními
Vytváření nového vtisku, předběhnutí vlivu první pseudorekonstrukce
Využití mechanismu vzniku pozitivních falešných vzpomínek sugestivní a emotivní cestou
Vytváření rekonstrukcí na principu spouštěcích schémat (symbolů)
Osobnostní charakteristiky
Využití stávajícího individuálního informačního filtru
Odlišné vnímání obejít řadou cest k šíření nových informací
Subjektivní obraz světa - vlastní realita, vytvořit ke stávajícím informacím nový, ucelený, ,,tajný“ blok informací, které ,,si“ zpracovávají jen ti nejšpičkovější vědci ,, jen sami pro sebe“
Snaha o změnu negativního informačního filtru
Stav okamžitého individuálního projevu
Vedení k trpělivosti u dodržování zásad kritického hodnocení
Uvědomování si omezeného významu dílčích výsledku v bádání
Uplatňování terapie proti rezignaci
Kontrolované uvolnění asociací
Snaha o uvolnění přílišného napětí v tvůrčím prostředí vědy
Motivování k novým a novým kritickým a odborným přístupům
Hledání nových archetypů
Eliminace úzkostného prostředí
Podpora rozvoje schopnosti navzájem porovnávat určité související oblasti
Zpět na úvodní stranu ◄ Předchozí Další ►
Kontakt - Libor Balák: antropark@seznam.cz
© Antropark 2006, Author and Illustrations © Libor Balák, Úvod do rekonstrukční paleoetnologie